FAQ
Här hittar du svar på vanliga frågor om beställning, betalning, leverans och retur.
Ditt paket ligger hos ombudet i 14 dagar. Om inte uthämtning sker inom vecka kommer en påminnelse skickas ut. Efter 14 dagar kommer paket att skickas tillbaka till MAT Steel. Vi betalar tillbaka din kostnad för ordern minus en avgift om 449 kronor. Denna avgift täcker våra kostnader för administration samt fraktavgift för icke upphämtade paket.
MAT Steel ansvarar inte för uthämtning eller returkostnader. Om paketet behöver skickas ut en andra gång, står kunden för fraktkostnaden. Vi rekommenderar att du hämtar ut ditt paket inom den angivna tidsramen för att undvika extra kostnader.
Var alltid noga med att kontrollera så att din e-postadress är korrekt när du lägger din order, eftersom detta är den vanligaste orsaken till utebliven orderbekräftelse. Det kan även vara så att din e-postleverantör har ett SPAM-filter som blockerar vissa e-postmeddelanden.
Om du inte har fått din orderbekräftelse, vänligen kontakta vår kundservice och ange ditt för- och efternamn samt mobilnummer så att vi kan hitta din order och hjälpa dig på bästa sätt.
Leveransadressen är den adress som vi skickar dina paket till. Se till att adressen är korrekt vid beställning för att säkerställa att din leverans kommer fram utan problem.
Tips! Om du vill att paketet ska levereras till ex. ditt jobb eller sommarstugan, kan du ange flera olika leveransadresser i "min sida". På så sätt kan du enkelt välja den adress som passar bäst för varje beställning.
Du hittar dina uppgifter när du loggar in dig på "Min sida". Där kan du enkelt hantera dina leveransadresser och uppdatera din profilinformation
Fakturaadressen är dit orderbekräftelse och kvitto skickas. Se till att fakturaadressen är korrekt så att du får all relevant information om din beställning.
Vi levererar för tillfället bara inom hela Sverige.
Under Min sida går det att lägga in och ändra namn, adressuppgifter m.m. De uppgifter som sparas där kan sedan användas när du handlar, så att du slipper skriva in dem på nytt varje gång du handlar på MAT Steel. Detta gör din shoppingupplevelse snabbare och smidigare.
När du får dina varor är det viktigt att du kontrollerar så varorna inte är skadade. Om varan är skadad eller felaktig, kontakta oss så snart som möjligt genom att fylla i formuläret och skicka den till MAT Steel innan du skickar något
För att kunna returnera din vara till oss behöver du först säkerställa att det inte passerat mer än 14 dagar sedan du mottog den från oss. Dvs. har du haft varan kortare tid än 14 dagar gäller ångerrätten. Senast dag 14 måste du meddela MAT Steel via returförmuläret att du önskar nyttja ångerrätten, för att ha rätt till ångrat köp.
Du som kund står för returkostnaden. Ångerrätten gäller endast fram till dag 14 från mottagen leverans. Därefter har man som konsument ingen rätt att ångra ditt köp. Vänligen se till att meddela oss inom denna tidsram om du vill utnyttja ångerrätten.
Skulle din produkt vara trasig vid leverans behöver du vända dig till oss och göra en reklamation. Därefter är det MAT Steel som gör en bedömning av din produkt och det aktuella felet. Gör vi bedömningen att felet faller utanför garantin kommer du att bli kontaktad med ett prisförslag för reparation.
Vi återkommer till dig via e-post med status på ditt ärende och eventuella kostnadsförslag. Tänk på att det alltid tillkommer en fraktavgift på 199 kr när serviceverkstaden gör en bedömning av din produkt och den faller utanför garantin.
Beställningar som görs före klockan 16.00 behandlas inom 1 dag och levereras normalt inom 1-3 arbetsdagar med DHL Service point eller DB Schenker.
Om du inte har tagit emot din avisering via sms för att hämta ut ditt paket beror det oftast på att man har uppgett ett felaktigt mobilnummer, eller att man har använt sig av autoifyll och det ligger fel uppgifter kvar i den enhet man beställer från.
Om beställningen inte blivit uthämtad efter ett par dagar, skickar DHL/DB Schenker ut en brev-avi till dig.Detta meddelande informerar dig om att ditt paket finns att hämta på närmaste uthämtningsställe.
Om ditt köp inte godkänns vid betalning med faktura kan det bero på:
- Du måste vara minst 18 år.
- Adressen du angivit måste vara den adress du är folkbokförd på. Detta är ett krav för att kunna genomföra betalning via faktura och för att säkerställa korrekt hantering av din beställning.
- Du har överskridit det maximala beloppet för faktura. Vänligen kontakta Klarna för mer information och för att få hjälp med att lösa situationen.
- Du har angett ett felaktigt personnummer. Tänk på att personnumret måste stämma med den person som handlar. Kontrollera att informationen är korrekt och försök igen.
Att ditt köp inte godkänns när du betalar med kort kan bero på olika orsaker:
- Dubbelkolla att du har skrivit in rätt säkerhetskod. Logga gärna in på din internetbank eller kontrollera på kortet för att vara säker.
- Se till att det finns tillräckligt med pengar på kontot och att kortet fortfarande är giltigt.
- Kontrollera att ditt kort är öppet för internetköp. Vissa banker har en spärr för onlineköp som du själv kan öppna via internetbanken eller genom att kontakta banken.
Vi har i dagsläget tyvärr ingen möjlighet att reservera varor. Vi rekommenderar att du slutför ditt köp så snart som möjligt för att säkerställa att varan finns tillgänglig.
Allt som du ser på hemsidan har vi i lager. Vi har en direktkoppling mellan hemsidan och vårt lagersystem. Om en vara tillfälligt tar slut blockeras beställningsmöjligheten för denna på hemsidan, så att du alltid ser aktuellt lagerstatus.
Om koden är giltig men ändå inte går igenom beror det förmodligen på att produkterna i din varukorg inte ingår i rabatten. Kontrollera villkoren för rabatten och se till att de produkter du har valt är berättigade till erbjudandet.
Du som kund har alltid rätt att ändra eller avbeställa din order fram till det dess att den har gått till leverans. Maila omedelbart till oss om du vill göra en ändring, så får du en mailbekräftelse tillbaka så fort vi har hunnit justera din order.
Återbetalningen sker till ditt bankkonto snarast möjligt efter att vi har mottagit och godkänt din retur. Dock sker återbetalningen alltid inom 30 dagar från det att vi har hanterat din retur.
Kontakten med oss är endast möjligt via info@matsteel.se. Enklast och snabbast når du oss genom att fylla i kontaktformuläret och skicka det till oss. Om du önskar bli kontaktad av oss, vänligen skriv ditt telefonnummer i formuläret.
- Välj serveringsfat
- Lägg till
- Till kassan
- Leveransinfo.
- Betalsätt
- Orderbekräftelse
- Leverans till ombud